vrijdag 31 december 2010

Jaaroverzicht 2010

Jaaroverzicht 2010:
Ja het jaar zit er weer over een paar uurtjes op. Geen 2010 meer maar een heel fris nieuwe jaar 2011. Hier een jaaroverzicht van 2010.
2010 was het jaar van het nieuwe kabinet, de vliegtuigcrash in Tripoli, Joran van der Sloot en de vele natuurrampen.
Januari 2010
01-01 Nieuwjaar!
12-01 Haïti wordt getroffen door een zwaren aardbeving, het dodenaantal overstijgt de 230.000
Februari
20-02 Kabinet- Balkenende IV valt over de kwestie van wel of niet verlengen van de Nederlandse missie in Afghanistan.
26-02 Snowboardster Nicolien Sauerbreij wint op de parallelreuzenslalom in Vancouver de 100e olympische gouden medaille voor Nederland
Maart 2010
20-03 De Eyjafjallajökull in IJslnd barst uit.
31-03 De Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers keurt unaniem een wetsvoorstel goed voor het verbod op het dragen van een boerka, een nikab of andere kledij warbij het gezicht bedekt wordt.
April 2010
10-04 De Poolse president Lech Kaczyński en verscheidene andere Poolse hoogwaardigheudsbekleders komen om het leven bij een vliegtuiongelijk bij de Russische stad Smolensk
15-04 Als gevolg van een aswolk van de vulkaanuitbarsting onder de Eyjafjallajökull wordt in verschillende Europese landen het luchtruim gesloten.
20-04 Door een explosie op het boorplatform Deepwater Horizon ontstaat een olieramp in de Golf van Mexico
Mei 2010
02-05 FC Twente wint uit van NAC Breda, waardoor ze voor het eerst landskampioen worden.
04-05 De Nationale Dodenherdenking 2010 op de Dam wordt verstoord tijdens de twee minuten stilte; er vallen dranghekken om en in de ontstane paniek raken 63 mensen gewond.
12-05 Afrigiyah Airways-vlucht 771 stort vlak vor de landing bij de Libische hoofdstad Tripoli neer. Het toestel afkomstig uit Zuid-Afrika had 105 mensen aan borod; één Nederlandse jongen overleeft de ramp.
20-05 Uit het Musée dÁrt Moderne de la Ville de Paris in Parijs worden vijf schilderijen gestolen met een gezamenlijke waarde van €100 miljoen. Het betreft schilderijen van Henri Matisse, Fernand Léger, Georges Braque, Pablo Picasso en Amedeo Modigliani.
Juni 2010
01-06 De Nederlandse Eerste Kamer neemt een wet aan die kraken in alle gevallen strafbaar stelt.
03-06 De Nederlander Joran van der Sloot wordt in het Chileense Viña del Mar gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de dood van een Peruaanse vrouw.
09-06  Bij parlementverkiezingen in Nederland wordt de liberale VVD van Mark Rutte met een nipte voorsprong op de sociaaldemocratische PvdA de grootste partij, De PVV wint fors. Het christendemocratische CDA lijdt een historische nederlaag, premier Jan Peter Balkenende stapt daarom op als partijleider.


Nog even vliegramp in Tripoli
Op 11 mei 2010 kwam het nieuws van een grote vliegramp in Tripoli, iedereen was omgekomen bij de ramp op een jongetje (Ruben) na, die zijn zus en ouders verloren is door de crash.
Afriqiyah Airways-vlucht 771 was een passagiersvliegtuig  die op 12 mei 2010 neerstortte tijdens de landing op de luchthaven van Tripoli. De vlucht was afkomstig uit Johannesburg en had 104 inzittenden, onder wie twee Belgen en 71 Nederlanders.
Het vliegtuig  zou van Johannesburg met een tussenstop in Tripoli naar Londen vliegen.
Op 11 mei 2010 om 21:37 vertrok het toestel, dat was 17 minuten later dan geplant. Om 6.10 lokale tijd verongelukte het toestel, ongeveer 900 meter voor de landingsbaan van Tripoli. Een 9- jarig Nederlands kindje overleefde het als enige, waarvan ze in het ziekenhuis niet wisten of het een jongetje of een meisje was vanwege zijn lange haren. Het was een jochie genaamd Ruben die met zijn zus en ouders op vakantie was naar Johannes burg. Op 15 mei, drie dagen na het ongeluk, keerde Ruben terug naar Nederland.
De ‘zwarte box’ en de flight data recorder waren gevonden. Deze  vliegramp was het eerste ongeluk met een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Afrigiyah Airways.
De landingsbaan waarop het vliegtoestel moest landen beschikte niet over moderne navigatie- apparatuur om de vliegtuigen de landingsbaan op te sturen. Uit het onderzoek bleek dat de piloot niets meldde over technische problemen. Tot op het laatste moment verliep de communicatie tussen de piloot en de verkeerstoren volkomen normaal. Volgens de onderzoekscommissie blijkt uit bestudering van wrakstukken en ander materiaal niet dat het toestel voor de crash in brand heeft gestaan. Het vuur brak pas 400 meter van de grond uit. Dus door een ontploffing zou het toestel niet gecrasht zijn.
Ze weten nog steeds niet precies wat er gebeurt is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten